Enthousiaste leraar met ruime ervaring zoekt lerarenopleiding met ballen!

Vanochtend was er weer zo één. Een mooie les.

4T is een groep van 22 leerlingen met grote verschillen in schoolse vaardigheden, in culturele achtergrond, in diagnose, in motivatie en in talent. Ik geef les op een voortgezet speciaal onderwijs school en ik mag deze ‘grote groep’ onderwijzen in het vak NASK (Natuurkunde & Scheikunde).

Johan, 14 jaar, is na het blokuur al bijna klaar met de weektaak. Hij bereidt zich in de rest van de lestijd voor op het reguliere 4 havo niveau. Hij heeft uitdaging op maat nodig. Die krijgt hij natuurlijk.

Daan, 15 jaar, heeft mooie ambities en beperkte vaardigheden. Hij maakt met moeite de weektaak af. Hij heeft extra instructie nodig, en tips voor de huiswerkbegeleider. Die krijgt hij natuurlijk.

Structuur bieden en daar flexibel mee omgaan is mijn grote kracht. Dit is een belangrijke competentie voor iedere leraar. Ik sta al ruim 23 jaar voor de klas. Eerst legaal als bevoegd docent Elektrotechniek, maar al snel illegaal als NASK-docent. Op mijn Daaf Gelukschool heb ik de afgelopen 16 jaar het vak NasTec opgezet en verder ontwikkeld. Zowel de organisatie als de leermiddelen, en het nask-boek.

Helaas onbevoegd, wèl bekwaam! En volgens mijn teamleider zelfs excellent.

Nu kan ik, als bevoegd docent Elektrotechniek, op maat een tweede bevoegdheid behalen. Gesteund door DNA van de leraar.

Een jaar geleden ben ik aan dit proces begonnen. Eerst een bijeenkomst met het assessmentbureau van de HvA. Zij maakten direct duidelijk dat zij geen toezeggingen durfden te doen over vrijstellingen op basis van mijn diploma en bijbehorende bevoegdheid. Na een positieve intake ben ik gestart met een portfolio voor het geschiktheidsonderzoek. Leuk om te doen! Opschrijven waarom ik in het onderwijs werk en waarom ik er goed in ben.

Na een half jaar is het portfolio klaar. Ik vraag aan de HvA of ik alvast een landelijke kennistoets kan maken, als nul-meting om mijn vakkennis aan te tonen. Dat kan niet: ‘Eerst het assessmentonderzoek afronden meneertje!’. Ik moet als potentiële contractant springen door de hoepeltjes van hun systeem. Het risico dat ik veel nutteloze teksten moet produceren voelt als een zwaard van Damocles. Ik wil mijn spaarzame tijd liever besteden aan mijn ontwikkeling en die van mijn leerlingen.

DNA brengt mij in contact met de Hogeschool van Rotterdam. Zij zeggen vooraf wèl vrijstelling te geven voor de beroeps- en pedagogiek onderdelen van de opleiding. Zij zeggen echter ook dat hun rooster en mijn fysieke aanwezigheid heilig zijn. Het risico dat ik straks vier uur extra reistijd per week erbij heb voelt als een zwaard van…, u begrijpt. Ik wil mijn spaarzame tijd liever besteden aan mijn ontwikkeling en die van mijn leerlingen.

Ik zoek een opleiding die met mij een traject op maat kan opzetten waarmee ik de bevoegdheid kan behalen die ik waard ben. Een opleiding die mij ziet voor wat ik ben: een bekwame leraar NASK, die altijd open staat voor ontwikkeling en daar op allerlei manieren invulling aan geeft, maar die nu gewoon behoefte heeft aan kwalificatie op maat.

Wie helpt mij binnen een jaar mijn tweedegraads bevoegdheid Natuurkunde waarmaken?

  • Ik bewijs graag dat ik NASK kan geven aan VMBO en havo-onderbouw. Mijn portfolio ligt klaar en ik maak graag de LKT.
  • Ik krijg vrijstelling voor pedagogiek en beroepsvorming op basis van mijn bevoegdheid en ervaring . Vertrouwend op het oordeel van mijn schoolleiding en collega’s.
  • Dit kan in balans met mijn werk en gezin. Met maximaal 16 uur belasting per week en veel onderwijs op afstand.

Welke opleiding heeft de ballen om mij dit te leveren?

1 antwoord
  1. M
    M zegt:

    Tja, geen enkele opleiding ben ik bang. Mooi geschreven en begrijp het goed. Zelf afstuderend aan de lerarenopleiding natuurkunde ná een master (leraar biologie) maar ook ik moet nog allerlei onderwijskundevakken afronden….. we have to deal with it.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan M Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *