Expertmeeting 6: Leraren Arena podcast

Je kwetsbaar opstellen. Goed luisteren. Aandacht en respect. Zomaar een paar thema’s die voorbij komen tijdens de Leraren Arena. Vijf docenten in gesprek met Alette en Pieter van DNA van de Leraar, gevolgd door lerarenopleiders, vertegenwoordigers en de Inspectie van het Onderwijs.

Wat vooral voelbaar is, is hoe ontzettend ‘echt’ het ineens wordt als er vijf docenten met hun verhalen aan tafel zitten. Het gaat over mensen met emoties, wensen en dromen. Geen van deze leraren wil on(der)bevoegd zijn. Ze willen hun leerlingen motiveren en inspireren. Of dat nu om Duits of Natuurkunde draait, of om het bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren. Deze mensen willen écht les geven.

We horen vanavond hoe zij, met jarenlange ervaring en stapels bewijslast voor hun bekwaamheid, achteraan moeten aansluiten in de rij van eerstejaars studenten bij de lerarenopleidingen. Met open mond luisteren we naar klassieke talen docent Antonino, die eigenlijk geen vriendschappen meer aangaat met collega’s omdat hij toch weer weg zal moeten. We lachen om Robert, ICT docent, die met zijn leerlingen Dungeons and Dragons speelt in de pauzes, maar ons raakt als hij gefrustreerd vertelt hoe hij zich niet verder kan bekwamen omdat er nou eenmaal geen tweedegraads bevoegdheid ICT bestaat.

Gelukkig zijn zij hoopvol, en willen ze meedenken over welke oplossingen er mogelijk zijn.

Dat kan al met kleine stappen. Denk aan het aanpassen van de communicatie over het ‘zij-instroom’ programma. Zodat ook ervaren on(der)bevoegde docenten zich aangesproken voelen door de flexibele mogelijkheden van deze regelgeving. Deze leraren komen niet van de zijkant, ze komen uit het hart, en zo moeten we ze ook behandelen.

Beginnen met de docent op school observeren, in plaats van deze eerst een heel portfolio op te laten maken om pedagogisch didactische vaardigheden te bewijzen, dit scheelt enorm veel werk en frustratie. “Kom gerust kijken, ik laat graag zien wat ik kan!”. Aanvullende bewijslast kan natuurlijk geleverd worden in de vorm van lesplannen en programma’s. Sterker nog deze docenten hebben hele methoden ontwikkeld! Maar dat is natuurlijk gek voor een zij-instromer, dus over dat soort bewijslast lees je niets in de portfolio-handleidingen.

Voor hen die als deeltijd-student aan de slag gaan is het ook fijn als de opgebouwde ervaring wordt meegenomen. Het is tenslotte best gek dat je ‘stage’ moet lopen op een andere school, terwijl je al jarenlang wekelijks voor de klas staat.

In reactie op deze verhalen delen de opleiders, vertegenwoordigers en inspectie hetzelfde gevoel: ‘Schrijnend! En zeker niet de bedoeling’. Hier en daar wordt een belangrijke nuance aangebracht, maar ook deze groep denkt vooral mee over oplossingen en mogelijkheden. Ze constateren dat er meer aandacht moet komen voor de bereidheid van leraren en hun scholen om hun kwaliteiten op eigen wijze aan te tonen (hierover gaat onze volgende Expertmeeting op 13 maart!). Er wordt ook gevraagd waarom er eigenlijk zoveel verschillen zijn tussen lerarenopleidingen bij de toelatingseisen en assessments. Je hoort er alles over door de onderstaande afleveringen te beluisteren! In aflevering 1 hoor je de docenten, in aflevering 2 lerarenopleiders, vertegenwoordigers en de Inspectie van het Onderwijs en in aflevering 3 hebben we het bijzondere verhaal van Antonino apart uitgelicht.

 

Je kunt de podcasts ook op Spotify terugluisteren:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *