project #1
Het DNA van de leraar
“Op weg naar een heldere, breed gedragen definitie van bekwaamheid.“
project #1
“Op weg naar een heldere, breed gedragen definitie van bekwaamheid.“
In 2014 zijn we gestart met de vraag ‘Wat is het DNA van de leraar?’ met als doel om een eerste aanzet te geven voor een heldere, breed gedragen definitie van een bekwame leraar.
In dit eerste project zijn we hierover in gesprek gegaan aan ronde tafels met leraren (in opleiding), schoolleiders en lerarenopleiders. Uitgangspunt bij deze gesprekken waren de praktijkervaringen van de verschillende deelnemers evenals het lopende debat over de bekwaamheidseisen in het licht van de Wet BIO.
In project #3 ‘Van bekwaam naar bevoegd’ werken we deze kenmerken verder uit in competenties. Daarnaast beschrijven we het perspectief van leerlingen, collega’s en leidinggevenden op deze kenmerken.
We doen dit samen met toets-deskundigen van verschillende HBO en WO lerarenopleidingen om uiteindelijk te komen tot een toets-instrumentarium dat deze competenties inzichtelijk maakt.
Uit de rondetafelgesprekken zijn 7 kenmerken naar voren gekomen die een bekwame leraar (tot op zekere hoogte) moet hebben:
Deze zijn te vertalen in een curriculum dat zich richt op: